Hälsokost & Naturläkemedel

Nyttiga bakterier med Kefir

Namnet Kefir är något som många av oss känner igen från kyldisken och förknippar därför starkt med yoggi och frukostar, men det är långt ifrån en vanlig yoghurt då den tillför så otroligt mycket nyttiga bakterier till din mage, tarm och kropp och därför är det ett otroligt bra val till hela familjen för att få i sig så mycket D-vitamin och nyttig bakteriekultur dagligen. Detta är ett lätt och gott sätt att alltid ha en stabil och lugn mage, något som är otroligt viktigt för att man ska kunna leva ett härligt liv utan en krånglig tarm och mage. Kefir är dock inte ett produktnamn som man kan tro utan det är just bakteriekulturen som kallas för kefir, det finns nämligen vattenkefir och möjlkkefir som man sedan kan göra i princip vad man vill med, just mjölkkefiren är det vi oftast äter med müsli eller flingor men det är också helt fantastiskt att tillsätta i smoothien, i bakverk, som grund till en riktigt god hemmagjord glass och mycket mer. Även vattenkefiren har många användningsområden, den kan exempelvis vara en grund till en surdeg eller bara vara en fantastiskt god dryck med oändliga variationsmöjligheter då man kan jäsa den kolsyrad, man kan tillsätta olika typer av kryddningar eller kanske tillsätta i sommardrinken för extra umami och nyttigheter samtidigt som man njuter. 

Maximera maghälsan med Kefir

Att få i sina barn vitaminer, mineraler och nyttig bakteriekultur känns för många som projekt omöjligt då man ofta kan stirra sig blind på gröna grönsaker, tråkiga sallader och annat som barn inte alltid är direkt glada i under småbarnsåren. Då är det perfekt att exempelvis göra en "Hulken-smoothie" men vatten- eller mjölkkefir, lite ärtor, banan, lite färsk babyspenat, citron och kanske någon frukt så som päron. Där har man en fantastisk källa till nyttigheter för såväl stora som små. Så smyg in kefiren i allt ni äter så kommer garanterat hela familjen att märka en positiv effekt.